‘Het mooiste is een tevreden klant’

Gerealiseerde garantiebanen:

93,1

In 2016 plaatste DZB Leiden in samenwerking met werkgevers in totaal 55 personen in een garantiebaan. Van deze 55 personen werden er 39 geplaatst in een garantiebaan bij een externe werkgever en 16 bij DZB Diensten.

Medewerkers met een arbeidsbeperking komen vanaf 2015 in aanmerking voor een zogenaamde garantiebaan. Een garantiebaan is een baan die in samenwerking met reguliere werkgevers tot stand komt voor mensen met een arbeidsbeperking. De werkgever ontvangt hiervoor een loonkostensubsidie.

In 2015 en 2016 werden in totaal 85 mensen geplaatst in een garantiebaan; 51 mensen vanuit een traject naar werk en 34 mensen vanuit een WSW-dienstverband. In totaal bezetten zij 93,1 garantiebanen van 25,5 uur per week. DZB Leiden had als doelstelling om in 2015 en 2016 73 garantiebanen te vervullen. Hiermee ligt de realisatie in 2016 ver boven de doelstelling.

Martijn Boswinkel, 42 jaar, meeting host farmaceutisch bedrijf Astellas
‘Ik ben het eerste aanspreekpunt’

“Ik heb een korte spanningsboog, telkens wil ik iets anders doen. Tegelijkertijd heb ik hyperfocusmomenten en dan vergeet ik mijn omgeving. Die combinatie zorgde ervoor dat ik zo’n twintig jaar bij DZB Leiden werkte. Lang heb ik daar beschut horecawerk gedaan. Maar met de invoering van de Participatiewet moesten er meer mensen aan het werk bij een reguliere werkgever. Kijk, je ziet niet gelijk wat ik heb. Daarom duurde het lang voordat er een geschikte baan voor mij gevonden was. Dolgelukkig was ik dat ik bij farmaceutisch bedrijf Astellas aan de slag kon. Ik ben hier meeting host/front of house. De functie zegt het al: ik ben het eerste aanspreekpunt. Zo ontvang ik bezoekers bij de receptie, geef ze een kopje koffie en houd de vergaderzalen op orde. Ik zorg voor opschrijfboekjes, stiften en flipovers. Ik vind het heerlijk om een overzichtelijke taak te hebben en toch ergens verantwoordelijk voor te zijn. Van de week ging het even mis, waren er te veel prikkels. Ik ben naar huis gegaan en heb er naderhand met mijn leidinggevende goed over gesproken. Het verbaasde me eigenlijk dat het nu pas gebeurde. Dat zegt wel iets. Ik ben blij dat ik hier kan werken en Astellas is andersom ook blij met mij. Maar het mooiste is een tevreden klant. Die betalen me terug met een glimlach. Daar doe ik het voor.”

© 2017-2018 | DZB Leiden