‘Laten we het proberen’, dacht ik’

Tevredenheid werkgevers:

7,1

Ook in 2016 voldeed DZB Leiden aan alle voorwaarden voor het keurmerk Blik op Werk. Als onderdeel van het keurmerk is een tevredenheidsonderzoek gedaan onder werkgevers. De werkgevers waarderen DZB Leiden met gemiddeld een 7.1.

De enquête onder werkgevers is online en anoniem afgenomen. Behalve een overall rapportcijfer is aan werkgevers gevraagd wat zij vinden van de verhouding tussen prijs en kwaliteit (cijfer: 6,7), deskundigheid (6,7), klantgerichtheid (7,3), de informatieverstrekking (7,0), het nakomen van afspraken (7,3) en de telefonische bereikbaarheid van DZB Leiden (7,9).

Meir Ozanna, bedrijfsleider restaurant Panini Leiden
‘Zij voelt zich hier een persoon, geen nummer’

“Vroeger werkte Anita in het leerwerkbedrijf Grand Café De Stal. Daarna was het tijd voor een volgende stap. Haar begeleider van DZB Leiden zag onze advertentie en wees haar erop. We hadden een goed gesprek en ik dacht: ‘Laten we het proberen’. Vanaf die tijd zijn we aan elkaar verbonden. Dat is een compliment voor mij, maar ook zeker voor haar. Zij werkt heel zelfstandig, ook als ik er niet ben. Zij let op hygiëne en ruimt uit zichzelf de tafels af. Ook heeft zij overzicht. Bij de start bood ik haar een contract voor een jaar, met twee maanden proeftijd. Die proeftijd verliep vlekkeloos. Binnenkort is het jaar voorbij en ik denk dat we haar contract verlengen. Als zij dat ook wil natuurlijk. Ik zie dat Anita zich hier een persoon voelt, geen nummer. Zij wordt gewaardeerd door mij, door haar collega’s en zeker ook door de klanten: dat versterkt haar gevoel voor eigenwaarde.”

Liesbeth Baan (l), restaurant- en barmanager Hilton The Hague
‘Met een beetje meer geduld en aandacht…’

“Voorop staat dat Mais een heel enthousiaste werkneemster is, misschien wel onze meest vrolijke. Ze heeft een heel gastvrije uitstraling en een lach van oor tot oor. Af en toe is er een taalbarrière, maar ze geeft het prima aan als ze iets niet goed begrijpt en dan helpen we haar daarbij. Ze heeft een heel open instelling, zuigt alles op als een spons. We hebben er dan ook voor gekozen om haar contract te verlengen. Zonder twijfel. Voor Hilton The Hague is iedereen gelijk. Op dit moment hebben we drie werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Dat doen we graag, zo dragen wij ons steentje bij aan een inclusieve samenleving. Mijn advies naar andere werkgevers: kijk naar de persoon en naar diens houding, dan maakt achtergrond niets uit. Met een beetje meer geduld en aandacht, passen ook deze mensen prima in ons team.”

Kitty van Laar (r), HR-coördinator Hilton The Hague
‘Vakkennis kunnen we iemand aanleren. Passie niet’

“Bij Hilton The Hague hebben we geen vast beleid voor wat betreft diversiteit. Dat gaat bij ons vanzelf. We hebben een heel divers team met wel twintig nationaliteiten; een representatieve afspiegeling van de stad Den Haag. Mais past dan ook perfect in ons team. Zij is voorgesteld door Dianne Dijkstra van DZB Leiden. Het enige dat verschilde met een normaal sollicitatiegesprek was dat Dianne erbij was om Mais te begeleiden. Maar we merkten al snel dat Mais zeer enthousiast is en passie heeft voor het vak. Vakkennis kunnen we iemand wel aanleren, enthousiasme niet. Mais heeft een droom: haar eigen hotel beginnen. Ik zeg altijd: ‘Niets is onmogelijk’. We horen vast nog van haar.”

Ellen Huisman, locatiemanager B2-Cleaning
‘Geen uitkering, maar een vast contract’

“We werken nu sinds een jaar samen met DZB Leiden. De mensen die hier via hen komen, lopen eerst vier weken stage bij ons. Als het beide kanten bevalt, bieden we ze een contract aan. Het belangrijkste is dat mensen op tijd komen en kunnen samenwerken in een team. Met onze opleidingen kunnen we ze de technieken van het schoonmaken wel aanleren. Motivatie is het belangrijkste. Tot nu toe is de samenwerking met DZB Leiden heel succesvol geweest. Het is best lastig om mensen te vinden die in de schoonmaak willen werken. Het mooie is dat DZB Leiden deze mensen al voor ons selecteert. Tot nu toe hebben we ze allemaal kunnen plaatsen. Tot maximaal drie maanden werken mensen hier vaak met behoud van uitkering, maar op de langere termijn kunnen we ze vaak een vast contract bieden, waardoor ze helemaal uit de uitkering komen. Dat is mooi.”

© 2017-2018 | DZB Leiden